Wyszukiwarka

Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2

Szkoła Podstawowa nr 20
im. Ks.Prymasa Stefana Kardynała Wyszyńskiego z Oddziałami Integracyjnymi
Przedszkole nr 2
 85-601 Bydgoszcz ul. Grabowa 4
tel. 52 3415496
85-602 Bydgoszcz ul.Kaliska 10
Skrzynka ePUAP:  umb-sp20/SkrytkaESP

Informacje o projekcie

SZKOLNY I POWIATOWY PROJEKT EDUKACYJNY
„Z KSIĄŻKĄ W TRAMPKACH – WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE”
XI EDYCJA
„Każdy dzień to nowy rozdział – przeżyj go z dobrą książką”
(realizacja w klasach IV-VIII z włączeniem wybranych klas I-III)

"Czytanie dobrych książek jest niczym rozmowa
z najwspanialszymi ludźmi minionych czasów".
Kartezjusz
„Kocham książkę dlatego, że wprowadza mnie w mój własny świat,
że odkrywa we mnie bogactwa, których nie przeczuwałem”.
Jarosław Iwaszkiewicz

 

Już po raz jedenasty zapraszamy uczniów, rodziców i nauczycieli do udziału w szkolnym i powiatowym projekcie edukacyjnym

 „Z książką w trampkach – wychowanie przez czytanie”. Projekt od początku nawiązuje do kampanii społecznej: „Cała Polska czyta dzieciom” oraz akcji Narodowego Czytania. W roku szkolnym 2023/2024 odnosić się będzie także do następujących priorytetów MEN:

1) Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy...;

2) Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego...;

3) Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego;

4) Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.

Ponadto projekt odwoływać się będzie do priorytetów Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty na rok 2023/2024, takich jak:

1) Kształtowanie tożsamości indywidualnej i społecznej dzieci i młodzieży poprzez wprowadzanie edukacji regionalnej podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz 2) Promowanie zasad savoir-vivre’u w szkołach i placówkach.


Tytuł XI edycji: „Każdy dzień to nowy rozdział – przeżyj go z książką” wskazuje główny cel tegorocznych spotkań z literaturą. Po pierwsze, przypomina, że każdego dnia możemy zacząć od nowa - codziennie mamy szansę na przeżycie wspaniałych i zaskakujących chwil, które mogą się nam przydarzyć także za sprawą książek. Po drugie, każdy nowy dzień jest dobry, by spróbować czegoś nowego – a to właśnie książki rozwijają zarówno naszą wyobraźnię, jak i horyzont poznawczy. Polski prozaik Jarosław Iwaszkiewicz stwierdził:
„Kocham książkę dlatego, że wprowadza mnie w mój własny świat, że odkrywa we mnie bogactwa, których nie przeczuwałem”, zaś francuski filozof Kartezjusz zauważył, że: „Czytanie dobrych książek jest niczym rozmowa z najwspanialszymi ludźmi minionych czasów". Chcemy uczniów przekonać, że zwłaszcza w dzisiejszym świecie warto na co dzień docenić różne wartości literatury – jej moc poznawczą, psychologiczną, terapeutyczną, jej możliwości kształtowania u czytelników wyobraźni, umiejętności samodzielnego myślenia, analizowania, zastanawiania się nad różnymi aspektami czytanych utworów oraz uważnego, nierzadko krytycznego spojrzenia na zastaną rzeczywistość. Gdy uczniowie będą nad tymi aspektami pracować, to pomoże im to także w życiu codziennym. Np. sprawne analizowanie prowadzi do szybkiego podejmowania decyzji, co przyda się młodym czytelnikom zarówno w życiu prywatnym, jak i w przyszłym życiu zawodowym.


Podejmowane działania będą opierać się na dialogu, wspólnym poszerzaniu horyzontów czytelniczych, sięganiu po wartościowe lektury zaliczane do Kanonów: Literatury Dziecięcej, Literatury Polskiej i Literatury Światowej, a także tych książek, które w przywołanych kanonach nie znalazły swego miejsca, lecz są cenione przez współczesne dzieci i młodzież. Podczas klasowych biesiad czytelniczych to właśnie uczniowie wskażą rówieśnikom te teksty, które są dla nich ważne, uargumentują swój wybór oraz – poprzez głośne czytanie wybranego fragmentu – wprowadzą rówieśników w świat różnorodnej literatury. Będziemy także zachęcać uczniów do sięgania po nowe, wartościowe tytuły ukazujące się na rynku wydawniczym.
Projekt kierowany jest do uczniów klas I-VIII Szkoły Podstawowej nr 20 przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2 w Bydgoszczy, a także do uczniów innych bydgoskich szkół podstawowych i powiatu bydgoskiego (dwa powiatowe konkursy literackie). Młodzi czytelnicy będą mogli w kreatywny sposób wykorzystać TIK do poszerzania swojej wiedzy o literaturze pięknej, a także do pracy twórczej.

Inne cele projektu:
1. Wychowanie przez czytanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji; rozwijanie nawyku czytania jako warunku rozwoju wyobraźni, mądrości życiowej oraz wrażliwości moralnej - wspomaganie wychowawczej roli rodziny.
2. Kształtowanie wrażliwości poznawczej – umiejętności samodzielnego myślenia, uczenia się, czytania ze zrozumieniem tekstów kultury zróżnicowanych pod względem treści i formy; kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.
3. Kształtowanie wrażliwości językowej – dbałości o piękno i różnorodność języka, promowanie zasad savoir-vivre’u.
4. Stworzenie możliwości wymiany własnych poglądów nt. zaobserwowanych postaw oraz poszukiwanie wzorców i autorytetów godnych naśladowania.
5. Kształtowanie tożsamości indywidualnej i społecznej dzieci i młodzieży poprzez wprowadzanie elementów edukacji regionalnej.
6. Wykorzystanie terapeutycznej roli literatury dziecięco-młodzieżowej – kształtowanie poczucia własnej wartości.
7. Ekspresja twórcza dzieci i młodzieży; umożliwienie uczniom zaprezentowania zdolności: literackich, plastycznych, informatycznych, krasomówczych, pięknego czytania, organizatorskich i in.
8. Integrowanie różnych grup odbiorców literatury pięknej: uczniów, rodziców, nauczycieli - wymiana poglądów nt. przeczytanych książek, wzorów literackich.
Czas realizacji: od grudnia 2023 r. do końca października 2024 r. z uwzględnieniem:
-Dnia Głośnego Czytania – 29 września,
-Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci – 2 kwietnia,
-Światowego Dnia Książki – 23 kwietnia,
-Dnia Bibliotekarza i Bibliotek – 8 maja,
-Ogólnopolskiego Święta Wolnych Książek – 20 czerwca.

AUTORZY i REALIZATORZY PROJEKTU:
Monika Grzybowska
Arleta Kempa
Marcelina Królak
Aleksandra Meler
Katarzyna Sidorowicz-Wojno
Anna Wereszczyńska
Hanna Wielgat
Anna Wiśniewska
Ewa Wiśniewska